Hoe ‘gratis’ is Twitter eigenlijk?

vrijdag 4 oktober 2013

Hoe ‘gratis’ is Twitter eigenlijk?

Het is zeven uur. In plaats van wakker gemaakt te worden door de zachte klanken van mijn wekker klinkt er een harde knal. Ik spring geschrokken het bed uit en kijk om me heen. Gelukkig, het was maar een donderslag. Het ritme van de regen valt te vergelijken met het lopen van talloze vogels over een dak. Een flits belicht de hele kamer, al is het maar voor een enkel moment. Ik tel, 7 seconden, een ongecontroleerde geluidsuitbarsting. In dit geval een goed teken. Want hoe meer tijd tussen bliksem en donder hoe verder de inslag. Een douche en heel wat donderslagen verder besluit ik op Twitter te kijken wie er nog meer gewekt is door het harde geluid uit de hemel. Ja hoor, talloze mensen gebruiken de microblog om hun onvrede over het weer te uiten. Tussen al het nieuws door lees ik ineens dat Twitter de beursmarkt op gaat. Ik kan niet helpen me af te vragen hoe blogs en met name Twitter aan hun geld komen. Aangezien inschrijving gratis is en de site razend populair is moeten ze wel een manier hebben om het regime draaiende te houden. Ik besluit op onderzoek uit te gaan.

Ik besluit maar is in de geschiedenis van Twitter te duiken. Het bedrijf is in 2006 opgericht door obvious corps, een bedrijf uit San Fransisco. Het bevat op het moment ongeveer 215 miljoen actieve gebruikers. Het microblog is een zogeheten advertising-based business. Dit wil zeggen dat het bedrijf winst maakt van bedrijven die betalen om hun producten of bedrijf te promoten op de site. Dit is vandaag de dag goed voor ongeveer 583 miljoen dollar per jaar en wordt verwacht te stijgen naar ongeveer 1 biljoen dollar in 2014. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 3 vormen van adverteren. Promotie tweets, het betalen voor korte berichten op de stream van de gebruiker. promotie trends, Twitter houd bij welke onderwerpen er in welke regio’s het meest besproken worden. Het promoten van accounts, producenten betalen om als aanbeveling bij accountgebruikers te verschijnen. Deze strategie wordt niet alleen gehanteerd door Twitter maar ook door andere social media.  4 op de 10 bedrijven gebruikt social media. De tabel hieronder maakt duidelijk op welke manieren social media gebruikt wordt.

3733g2

In 2010 kondigde Twitter een nieuwe bron van inkomsten aan. Zij gingen een samenwerkingsverband aan met het analysebedrijf Gnip. Door dit verband kan Twitter bedrijven laten betalen voor inzage over het aantal Twitter-berichten dat gerelateerd is aan producten van, of het bedrijf zelf. Er zijn 3 analyse-diensten van toepassing. Het gaat hierbij om het percentage twitter-berichten.

Twitter besloot zijn gebruikersvoorwaarde in 2009 aan te passen. Alle leden kregen een bericht hiervan.  In deze wijziging staat dat Twitter jou tweets mag gebruiken voor eigen doeleinde. Wel werd hier snel aan toegevoegd dat het wel jou tweets blijven. In principe wil Twitter dus zeggen dat ze jou tweets mogen doorspelen aan bedrijven tegen betaling. Hierdoor wordt eigenlijk dus de waarde van ‘gratis’ verandert.

We betalen Twitter dus niet met geld, maar wel met het ingaan op de advertenties.

Door: Ryan Lauffer

Bronnen:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3733-wm.htm

http://www.emerce.nl/nieuws/twitter-gaat-1-miljard-dollar?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=twitter-gaat-1-miljard-dollar

http://www.businessinsider.com/how-twitter-makes-money-2013-9

http://nos.nl/artikel/558493-twitter-wil-740-miljoen-euro-ophalen.html

http://www.computeridee.nl/nieuws/twitter-past-gebruiksvoorwaarden-aan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s