Muziek, wijn en mobiel kwijt

Feest. Ja daar hou ik van. Terwijl ik dit schrijf zit ik ook weer na te genieten van een fantastische avond op het Amsterdam Dance Event (ADE). Zoals ieder jaar ga ik daar samen met mijn vriendinnen Bibi en Evy heen. Vlak voordat we weggingen deed mijn vriendin Bibi haar smartphone nog even in de oplader, want de batterij moest goed vol zijn zodat we genoeg foto’s en filmpjes konden maken voor ons Twitter-, Facebook- en Instagramaccount.

 

Toen wij in de bus richting onze woonplaats gezellig zaten na te praten over de fantastische avond wilde wij wat foto’s van de avond bekijken en uitwisselen. Toen kwam Bibi er opeens achter dat haar smartphone niet meer in haar tas zat. Alles is ze kwijt. Foto’s, filmpjes, mobiele nummers en nog veel meer. Zowel Evy als ik hebben nooit iets gezien of gemerkt dus we hebben geen idee wanneer of waar haar mobiele telefoon is gestolen.

 

Helaas gebeurt dit steeds vaker. Mobiele telefoons ,vooral smartphones, pinpassen maar ook gewoon losgeld wordt gestolen. Het zit vaak allemaal in één tasje of broekzak tijdens een festival of uitgaan. Jammer voor alle festivalgangers: de zakkenrollers die zoiets doen worden er steeds beter in. Tegenwoordig kunnen ze zelfs ongemerkt je mobiele telefoon uit je hand stelen zonder dat je het doorhebt. Maar wat kun je er tegen doen? Ik heb werkelijk geen idee. Wat ik wel weet is dat ik dit echt heel jammer vind. Het verpest de hele sfeer van het uitgaan. Ik kan best begrijpen dat niet iedereen een smartphone kan betalen, maar ik vind het kinderachtig wanneer men tijdens het uitgaan van andere gaan stelen.

 

Net zoals mijn vriendin heeft student aan Inholland Willemijn O’Connor het ook zelf meegemaakt: ‘Ik had net een nieuwe telefoon toen hij tijdens het uitgaan werd gestolen. Hij was niet verzekerd dus ik moest een heel nieuw toestel kopen. Ik vind dat mensen van andermans spullen moeten afblijven’.

 

Ik hoop dat ze in de toekomst een bepaald armbandje of ring ontwikkelen waar je mobiele gegevens op staan en dus je mobiele telefoon thuis kunt laten. Want zelf heb ik een smartphone waar ik zeer gehecht aan ben en dus nog lang niet kwijt wil.

Rachel Appelman

Columnlist

Leave a comment